Thursday 10 March 2016

3/10: WELKOM IN 2016




De afgelopen twee weken ben ik tijdens de ontwikkeling van de front-end van het backlog systeem, waar ik aan werk bij Alledaags, van de ene "Oh, dat is handig opgelost" in de andere "Awesome, dus dat doet (willekeurig hip framework) nu voor je?" gevallen.

Front-end development anno 2016

Ik ben de (nieuwe) mogelijkheden van front-end development aan het ontdekken. Awesome om te zien hoeveel problemen, die vier jaar geleden nog voor serieuze drempels in het bedenken van digitale oplossingen zorgden, nu zijn opgelost en niemand meer zijn hand er voor omdraait.

Werkt je website niet goed in elke browser? Geen probleem, we hebben compass. Dat ene lettertype zou toch beter staan voor de titels maar niet alle gebruikers hebben dit lettertype geïnstalleerd. Geen probleem, zet het lettertype op de server en met een paar regels CSS is het gefixt. (O.k, dat laatste is niet zo makkelijk als ik het nu schets maar het scheelt niet veel^^)

We kunnen sneller produceren met taal uitbreidingen zoals Sass en frameworks zoals bootstrap die met minder code meer bewerkstelligen en met Gulp kunnen reperterende onderdelen van de werkzaamheden worden geautomatiseerd.





De front-end developer anno 2016

In de front-end ontwikkeling is het aantal technieken wat een gemiddelde programmeur onder de knie moet hebben om redelijk productief te kunnen werken en kwaliteit af te leveren veel en divers. Om het nog interessanter (maar ook intensiever) te maken, blijven nieuwe technieken zich ontwikkelingen met een nietsontzienende vaart.

Ik ben even van de Hyperloop der front-end technieken afgestapt en ik moet eerst weer even ouderwets de fiets pakken voor ik weer mee kan komen. De intrinsieke wil om altijd te willen blijven leren is dus ook als Front-end developer cruciaal.

Een andere belangrijke eigenschap van een front-end developer is naar mijn mening geduld. Als front-end developer ben je vaak aan het ‘prutsen in de marge’ om dat lijntje net even een pixel naar rechts te krijgen of de timing van een animatie in een knop net goed te laten voelen. Het lijkt misschien vanuit het perspectief van een ‘leek’ raar dat dit lastig kan zijn maar geloof mij; door de verschillende technieken, processen, gebruikers en apparaten waarop het product gaat worden gebruikt kan dit soms een uiterst ingewikkeld klusje zijn. Al deze factoren hebben invloed op dat lijntje of die knop en het is aan jou als programmeur om deze factoren zo te beïnvloeden dat ze samenkomen tot het pareltje wat jij (of de vormgever) voor ogen heeft.

Een front-end developer heeft te maken met veel verschillende disciplines binnen de digitale productontwikkeling. Hij moet zorgen dat het ontwerp van de vormgever tot zijn recht komt, dat de interactie met de gebruiker optimaal is en hij moet er ook voor zorgen dat de ‘back-end’ van het digitale product kan communiceren met zijn front-end. Dit betekend inzicht in vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en redelijk inzicht in de diepere techniek achter het product.

Of het iets voor mij is? Om daar over te oordelen heb ik nog veel te weinig front-end werk gedaan maar het zou zeker kunnen...

De komende weken

Mijn werkzaamheden aan de backlog zullen langzaam meer de back-end technieken verschuiven. Steeds iets verder weg uit mijn comfortzone dus^^. Ik verwacht de komende twee weken vooral in de interactie van de front-end elementen te duiken en iets meer werk gaan doen wat algemeen geaccepteerd wordt onder de noemer ‘programmeren’ door andere programmeurs.

Ondertussen probeer ik steeds meer vaart op mijn awesome fietsje te maken om de afstand tussen mij en de Hyperloop, waar ik even van afgestapt ben, korter te maken. Ook dit werkte tot nu toe exponentieel merk ik. Hoe meer ik leer, hoe sneller ik leer.